Unix, Mac, Network ondersteuning.

Hoewel ik niet momenteel niet werkzaam ben als docent voor Mac of Unix systemen of op TCP-IP, krijg ik redelijk vaak verzoeken om organisaties te ondersteunene met netwerk en machine problemen en hun configuraties.

Meestal kan ik ze daarbij helpen om het op te lossen, en het is altijd bevredigend om een puzzel op te lossen en de zaak weer aan de praat te krijgen. Ik doe tweede-lijns support voor niet nader genoemde organisaties, waarbij, als ze er zelf niet uitkomen, ik een telefoontje krijg om mee te kijken.

Een voorbeeld: iemand belde me dat een Kerio mailserver hun totale schijfopslag aan het vullen was. Bleek dat een gebruiker was begonnen om dingen te kopiëren, ongeduldig was geworden, de aktie gestopt had (dacht hij) en weer opnieuw gestart had. Dat resulteerde in duplicaten, triplicaten, quintuplicaten van iedere mail in een aantal mailboxen, resulterend in een 1 Terabyte mailbox. Ik schreef een deduplicatie programma, dat er voor zorgde dat er van ieder mail maar 1 was. Het kostte wat tijd (6 uur), maar uiteindelijk had de gebruiker zijn 60 Gigabyte mailbox weer terug.

Voor een aantal bedrijven heb ik een abonnement afgesloten, waarbij ze iedere maand een vast bedrag betalen voor ondersteuning. Ieder jaar krijgen ze een overzicht van bestede uren.

Avatar
Johan Henselmans
Hard and Software ontwikkelaar, Trainer, Schrijver

Ik ben geïnteresseerd in programmeerbare dingen en de rest van de wereld.

Next